Panduan Lengkap Kos yang terlibat dalam membeli Rumah
Ada yang minta
saya kongsikan sebenarnya berapa kos diperlukan dalam membeli rumah 'sub-sales'.
Rumah 'sub-sales' atau dikenali orang awam rumah 'second hand'.
Asasnya kos
samada membeli rumah dalam pembinaan dan 'sub-sales' adalah sama sahaja, namun
rumah dalam pembinaan selalunya ditawarkan dengan tawaran yang menarik seperti
diskaun bumiputera, 'early bird', yuran guaman percuma dan sebagainya.
Saya akan
berkongsi mengenai kos dalam pembelian rumah 'sub-sales'. Ada beberapa kos yang
perlu dikeluarkan oleh pembeli:-
1. Deposit
Membeli rumah
sub-sales sememangnya memerlukan deposit kerana 'margin' pinjaman perumahan
adalah 90% dari nilaian semasa rumah atau mana-mana yang lebih rendah samada
nilaian atau harga beli. (harga beli dan nilaian semasa mungkin berlainan).
Jadi, kos deposit adalah 10% dari harga belian. Sekiranya harga belian lebih
tinggi dari nilaian semasa, pembeli harus 'top-up' duit/deposit menampung
perbezaan pinjaman yang diluluskan berbanding harga belian. Pembeli harus bijak
iaitu dengan menyemak nilaian semasa rumah sebelum membuat apa-apa bayaran
deposit. Cara bayaran deposit secara amnya adalah 3%/3.18% sebagai
'booking'/'earnest deposit' (tanda jadi) dan semasa tanda tangan Perjanjian
Jual Beli (Sale & Purchase Agreement) perlu dijelas kan lagi 7%/6.82%
sebagai 'balance' deposit. Secara amnya anda perlu uruskan Perjanjian Jual Beli
dalam masa 14 hari bekerja, ketika ini juga pinjaman perumahan anda perlu lulus
untuk memastikan anda selamat menandatangani Perjanjian Jual Beli. Pastikan
deposit ini tidak dimasukkan atau dibayar kepada akaun individu dan menandatanani
surat pra perjanjian jual beli/surat tawaran pembelian. Ia perlu melalui
pemegang amanah untuk menjamin hak anda. Pastikan ada klaus yang menyatakan
sekiranya pinjaman anda gagal/tidak lulus anda berhak mendapat semula
'booking'/'earnest deposit'. Hanya Ejensi Hartanah Berdaftar boleh menjadi
pemegang amanah. Semak disini www.lppeh.gov.my.
Deposit ini
juga boleh dikeluarkan sebahagian daripada akaun 2 KWSP pembeli. (saya akan
kongsikan berapa jumlah akaun 2 boleh dikeluarkan di post akan datang)
2. Kos Guaman
Ada dua jenis
kos guaman iaitu Legal Fee untuk Perjanjian Jual Beli dan Legal Fee untuk
Perjanjian Pinjaman Perumahan.
Boleh rujuk
scale fee disini elawyer.com.my
atau terus klik
sini untuk mengira legal fee. Namun, ada
sesetengah bank menawarkan tanggungan Legal Fee untuk Perjanjian Pinjaman
Perumahan, dan ada yang boleh dimasukkan kos ini ke dalam Pinjaman Perumahan.
Peguam juga akan caj 'disburstment', caj ini adalah untuk kos-kos lain yang
terlibat seperti, kos telefon, kos perjalanan, kos semakan carian hak milik,
kos carian 'bankruptcy' dan sebagainya.
3. Stem Duti
Stem duti dikenakan
diatas Perjanjian Jual Beli, RM100,000 pertama dikenakan 1%, kemudian RM400,000
seterusnya dikenakan 2% dan harga yang seterusnya dikenakan 3%. Atau anda terus
boleh klik sini sini untuk pengiraan.
Setakat hari ini kerajaan menawarkan kepada pembeli rumah pertama akan menerima
diskaun 50% untuk stem duti bagi pembelian rumah yang berharga tidak melebihi
RM500,000 dan umur pembeli tidak melebihi 40 tahun. Ramai yang terlepas pandang
dengan diskaun ini. Jadi, harus memaklumkan peguam anda untuk mereka uruskan
50% diskaun tersebut. Stem Duti juga dikenakan atas Perjanjian Pinjaman
Perumahan namun ia lebih murah, iaitu setiap RM1,000 dikenakan RM5. Kos Stem
Duti atas Perjanjian Pinjaman Perumahan ini juga ada sesetengah bank yang
tanggung dan ada bank yang memasukkan dalam pinjaman perumahan.
50% Diskaun Untuk rumah Pertama |
Kos bagi pembeli rumah kedua dan seterusnya |
4.
Insurans/Takaful
Insurans adalah
bertujuan untuk menjamin pinjaman perumahan anda. Sekiranya berlaku apa-apa
yang tidak diingini kepada anda insurans akan 'cover' pembayaran rumah anda.
Ada pelbagai jenis insurans untuk pinjaman perumahan ada yang conventional dan
islamic. Saya wajibkan kepada yang muslim untuk ambil yang islamic. Ada
sesetengah bank menanggung kos insurans ini dan ada yang boleh dimasukkan dalam
pinjaman perumahan. Boleh klik sini untuk pengiraan insurans
…
5.
Penilaian/Valuation
"Valuation
Report" perlu dibuat, ini adalah prosedur pinjaman. Ramai yang terlepas
pandang mengenai perkara ini. "Buat apa ni? Valuation?" "Saya
taknak bayar", sekiranya bank tidak menerima 'report' ini selagi itu loan
anda tidak akan 'disburst'. Fi untuk 'valuation' ialah RM100,000 pertama =1/4 %
dan nilaian sehingga RM2mil = 1/5%. Kos ini juga ada sesetengah bank tanggung
dan ada yang boleh dimasukkan dalam pinjaman perumahan. Sama seperti guaman, ia
juga ada caj 'disburstment'. Fi minimum adalah RM400 tidak termasuk kos
'disburstment'.
Contoh anggaran
kos yang terlibat sekiranya harga rumah pangsapuri yang dibeli RM100,000
(dengan andaian pembeli rumah pertama dan nilai semasa sama dengan harga belian
serta umur pembeli 29 tahun).
1. Deposit
10% = RM10,000
2. Kos Guaman
Legal Fee
Perjanjian Jual Beli = RM1,000
Legal Fee
Pinjaman Perumahan = RM900 (dikenakan atas amaun pinjaman)
Disburstment =
RM1,500 (ini bergantung kepada syarikat guaman)
Total = RM3,400
3. Stem Duti
Stem Duti
Perjanjian Jual Beli = RM500 (50% diskaun pembeli rumah pertama)
Stem Duti
Perjanjian Pinjaman = RM225 (50% diskaun)
Total = RM725
4.
Insurans/Takaful
Etiqa Takaful =
RM515 (dengan andaian hanya mengambil minimum 5 tahun dan insurans kebakaran
dibayar kepada pihak JMB/Pengurusan Pangsapuri)
5.
Penilaian/Valuation
Valuation Fee =
RM400 (fi minimum)
Disburstment =
RM250
Total = RM650
Total Kos =
RM14,775.
(andaian bahawa
pembeli menanggunng sendiri kesemua kos terlibat)
Pembeli juga
boleh jimat tunai dengan memilih bank yang menanggung atau memasukkan ke dalam
pinjaman perumahan seperti kos Legal Fee Perjanjian Pinjaman Perumahan, Stem
Duti Perjanjian Pinjaman Perumahan, Insurans dan Penilaian.
Total boleh
jimat tunai = RM2,290
Membuatkan kos
tunai adalah RM12,485
Jadi, dapatlah
kita lihat kos untuk membeli rumah bukan sahaja deposit 10% tetapi ada tambahan
kos lain sebanyak lebih kurang 3-5%.
SECARA
CONGAKNYA, NILAI CASH YANG PERLU ADA ADALAH SEKITAR 13%-15%.
Moga
perkongsian ini memberi manfaat. Anda boleh bermula menyimpan dari sekarang.
Jom ramai-ramai memiliki hartanah.
*ini adalah
pandangan dan anggaran sahaja tertakluk kepada syarikat yang terlibat.
*pandangan ini
mengikut keadaan dan perundangan semasa 11 Julai 2015
Kredit: to muslih.my
1 Komentar
Yeni bir iş kurmak, işinizi genişletmek veya bir araba ya da ev satın almak için acil bir krediye mi ihtiyacınız var? borcunu ödemek için krediye ihtiyacın var mı? Yapmanız gereken tek şey bize e-posta yoluyla ulaşmaktır: Ferdickwoodmanhelpfunds101@outlook.com
Balas